Zajęcia kulinarne - są to jedne z zajęć, które szczególnie uwielbiają uczniowie. Obejmują one nie tylko samo przygotowanie posiłku, ale również zaplanowanie dania, sporządzenie listy zakupów, wyjście do sklepu. Podkreślamy podczas nich prawo uczniów do wyboru, naukę samodzielnego poruszania się po sklepie, odnajdywania produktów, płacenia w kasie. Zajęcia kulinarne integrują zespół klasowy. Wspólne gotowanie rozwija i pogłębia relacje w grupie. Wymiana ulubionych smaków, potraw sprzyja poszerzaniu wiedzy, tolerancji, zrozumienia dla wyborów kulinarnych. Każdy uczeń ma prawo do indywidualne diety związanej z potrzebami zdrowotnymi oraz zgodnej z wyznawanymi poglądami. W naszej szkole nie korzystamy z cukru, konserwantów i unikamy przetworzonej żywności. Edukacje rozumiemy bardzo szeroko i na terenie szkoły nikt nie spożywa słodyczy, napojów gazowanych. Dotyczy to zarówno uczniów oraz pracowników. Radość z gotowania, żarty podczas przygotowania posiłku i kosztowanie go pogłębia zapał do pracy, poczucie własnej wartości, komunikację z innymi, wyrażanie swoich potrzeb, poczucie bycia samodzielnym i sprawczym.
Gospodarstwo domowe - osiągnięcie umiejętności samodzielnego sprzątania, prasowania, prania, obsługi sprzętu AGD to cel tych zajęć. Zaczynamy od prostych informacji, a potem stopniujemy trudność. Tajemnica tkwi w dzieleniu czynności na małe, proste aktywności. Istotne jest, żeby uświadomić uczniom, że każdy może sprzątać niezależnie od poziomu funkcjonowania, a odpowiedzialność za utrzymywanie porządku to oznaka bycia dojrzałym i dorosłym. Nasza szkoła jest wyposażona w nowoczesny sprzęt AGD np.: pralka, suszarka, żelazka, prasownica, odkurzacze. Kuchnia wygląda, jak w domu. Uczniowie mają do dyspozycji: zmywarkę, roboty kuchenne, mikrofalę i inne.
Prace biurowe - to ważne lekcje w życiu szkoły. Dotyczą planowania, projektowania i realizacji. Zawiera się w tym zapoznanie uczniów z nauką i doskonaleniem obsługi różnych urządzeń. Dbamy o to, aby te lekcje służyły potrzebom szkoły, a tym samym przyszłej pracy zawodowej. Uczniowie korzystają z urządzenia wielofunkcyjnego, drukarek, niszczarek, bindownic, laminarek i drobnego sprzętu biurowego i komputerowego. Podczas tych zajęć realizowana jest edukacja informatyczna.
Zajęcia stolarskie - Na naszych zajęciach uczniowie wykorzystując nieskomplikowane narzędzia i własnoręcznie wykonują różne przedmioty z drewna. Poprzez czynności manualne świetnie się bawimy i jednocześnie wkraczamy do świata pracy i możliwości twórczych. Doskonalimy oczy i ręce, sprawność palców, koordynację wzrokowo-ruchową. Stolarstwo pozwala także zrozumieć takie pojęcia jak: szerokość, długość czy dokładność. Rozwija też samodzielność oraz poczucie satysfakcji z własnej pracy. Podczas takich zajęć uczestnicy uczą się podstaw obróbki drewna i korzystania z narzędzi w bezpieczny sposób z uwzględnieniem indywidualnych możliwości uczniów.
Szycie - zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności manualnych, koncentracji, cierpliwości oraz samodzielności. Podczas takich zajęć uczniowie uczą się podstawowych technik szycia, nauka posługiwania się igłą i nićmi, wycinanie materiałów, szycie prostych ściegów, a także wykonywanie prostych projektów, na przykład poduszek, naklejek czy maskotek. Wykorzystujemy również maszynę do szycia. Uczniowie bardzo cieszą się z efektów swojej pracy. Zajęcia te są prowadzone w sposób dostosowany do możliwości uczestników przy wsparciu nauczyciela, który pomaga w opanowaniu kolejnych kroków i motywuje do pracy. Celem jest nie tylko nauka konkretnej umiejętności, ale także rozwijanie samodzielności, poczucia sprawczości.
Zajęcia rękodzielnicze w naszej szkole przebiegają pod hasłem twórz, rozwijaj, baw się! To doskonała okazja aby rozwijać swoją kreatywność, ćwiczyć sprawność manualną, spędzać czas w przyjaznej, wspierającej atmosferze, tworzyć własne prace – od biżuterii po dekoracje i upominki a także przygotować się do pracy w zawodach związanych z rękodziełem. W ramach zajęć powstają: figurki, odlewy gipsowe, bukiety i kwiatowe kompozycje, ozdoby świąteczne i inne.
Zajęcia ogrodnicze to nauka przez działanie – rozwijanie samodzielności i przygotowanie do pracy. W miłej atmosferze uprawiamy rośliny, tworzymy ozdoby i dekoracje z natury, dbamy o czystość naszej okolicy, poznajemy, jak chronić przyrodę i dbać o środowisko, segregujemy odpady, uczymy się recyklingu, chodzimy na spacery do lasu i uczymy się rozpoznawać rośliny.
Zajęcia teatralne - obejmują ćwiczenia dykcji, ruchowe (praca nad ciałem), przygotowywanie etiud teatralnych, pracę nad spektaklem, udział w przeglądach i konkursach artystycznych. Przygotowując przedstawienie nie odtwarzamy gotowych scenariuszy. Spektakl jest owocem autorskich pomysłów uczniów i nauczycieli. Szczególnie dbamy, aby nasi dorośli aktorzy byli świadomi swojego ciała na scenie i rozumieli co robią. Tematyka działań jest dostosowana do wieku fizycznego rozwojowego naszych uczniów. Ćwiczenia obejmują odnajdywanie się w przestrzeni scenicznej, umiejętność współpracy z grupą, odpowiedzialność za swoje stroje, rekwizyty. Efekt takiej pracy daje radość, poczucie spełnienia i świadomość własnej wartości, rozwija kreatywność. Bycie twórczym w przypadku niepełnosprawnych to wniesienie czegoś nowego i świeżego do spektaklu.
Zajęcia plastyczno-techniczne to okazja by rozwijać swoje zdolności manualne oraz świetnie się bawić. Rysujemy, malujemy, wycinamy, tworzymy dekoracje na święta i uroczystości szkolne, robimy prace z papieru, drewna, tkanin, mas plastycznych, uczymy się obsługi prostych narzędzi, pomagamy sobie i wspólnie tworzymy coś wyjątkowego.
Zajęcia muzyczno-ruchowe - w formie zabawy, przy muzyce ludowej poznajemy kulturę i zwyczaje naszego regionu i kraju. Gramy na różnych instrumentach muzycznych.
Zajęcia z elementami fotografii - nasi uczniowie uczą się obsługi aparatu, dostrzegania i obserwowania ciekawych obiektów w otoczeniu. Uczniowie przygotowują wystawy oraz prace konkursowe.
Zajęcia teatralne - obejmują ćwiczenia dykcji, ruchowe (praca nad ciałem), przygotowywanie etiud teatralnych, pracę nad spektaklem, udział w przeglądach i konkursach artystycznych. Przygotowując przedstawienie nie odtwarzamy gotowych scenariuszy. Spektakl jest owocem autorskich pomysłów uczniów i nauczycieli. Szczególnie dbamy, aby nasi dorośli aktorzy byli świadomi swojego ciała na scenie i rozumieli co robią. Tematyka działań jest dostosowana do wieku fizycznego rozwojowego naszych uczniów. Ćwiczenia obejmują odnajdywanie się w przestrzeni scenicznej, umiejętność współpracy z grupą, odpowiedzialność za swoje stroje, rekwizyty. Efekt takiej pracy daje radość, poczucie spełnienia i świadomość własnej wartości, rozwija kreatywność. Bycie twórczym w przypadku niepełnosprawnych to wniesienie czegoś nowego i świeżego do spektaklu.
Zajęcia plastyczno-techniczne to okazja by rozwijać swoje zdolności manualne oraz świetnie się bawić. Rysujemy, malujemy, wycinamy, tworzymy dekoracje na święta i uroczystości szkolne, robimy prace z papieru, drewna, tkanin, mas plastycznych, uczymy się obsługi prostych narzędzi, pomagamy sobie i wspólnie tworzymy coś wyjątkowego.
Zajęcia muzyczno-ruchowe - w formie zabawy, przy muzyce ludowej poznajemy kulturę i zwyczaje naszego regionu i kraju. Gramy na różnych instrumentach muzycznych.
Zajęcia z elementami fotografii - nasi uczniowie uczą się obsługi aparatu, dostrzegania i obserwowania ciekawych obiektów w otoczeniu. Uczniowie przygotowują wystawy oraz prace konkursowe.
Podstawowe cele zajęć wychowania fizycznego w naszej szkole to: poprawa ogólnej sprawności fizycznej, rozwój umiejętności motorycznych, wzmacnianie samodzielności i pewności siebie, integracja społeczna poprzez wspólne ćwiczenia i gry zespołowe, kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Program tych zajęć jest dostosowany do indywidualnych możliwości uczniów i obejmuje różnorodne formy aktywności, które sprzyjają rozwijaniu koordynacji, równowagi, siły oraz wytrzymałości. Podczas lekcji w-f skupiamy się między innymi na: rozciąganiu, bieganiu na świeżym powietrzu, ćwiczeniach z wykorzystaniem bieżni, roweru stacjonarnego, orbitrek. Podczas zajęć często gramy w kręgle, piłkę nożną, pływamy na basenie, chodzimy z kijkami nordic-walking i uczestniczymy w wielu innych grach i zabawach sportowych zgodnych z możliwościami naszych uczniów.
Komunikacja obejmuje szeroki obszar porozumiewania się z otoczeniem. Uczymy umiejętności komunikacyjnych. Przekazywanie wiedzy o sobie, swoich potrzebach, pragnieniach, wiedzy o świecie. Zajęcia z komunikacji to również nauka dojrzałej rozmowy – porozumiewanie się ze sobą w sposób akceptowalny społeczne, rozwiązywanie konfliktów. W przypadku osób niemówiących wykorzystujemy sposoby komunikacji alternatywnej z wykorzystaniem programu Mówik. Często praca z programem Mówik prowokuje do rozwoju komunikacji werbalnej.
Lekcje są realizowane zgodnie obowiązującą podstawą programową. W naszej szkole stawiamy na rozwój samodzielności. Uczymy rodziców i otoczenie traktowania uczniów zgodnie z ich wiekiem. Zwracamy uwagę by uczyć młodzież przez przykład, a nie metodami nakazowymi. Szczególny nacisk kładziemy na zagadnienia z zakresu:
technik szkolnych;
samodzielność i odpowiedzialność;
estetykę ubioru i zachowania podczas codziennych czynność np. spożywania posiłków;
orientację w przestrzeni publicznej, w tym poruszanie się różnymi środkami komunikacji publicznej;
wyjścia do instytucji użyteczności publicznej i załatwianie spraw urzędowych;
dysponowanie środkami finansowymi;
wyjazdów;
promocji zdrowego życia;