„Teatr 5-ciu Groszy” działa już od 2003r. przy Stowarzyszeniu AKTYWNI i aktorami były dzieci i młodzież białostockich szkół. Przez lata zmieniali się aktorzy. Oni rośli, dorastali, dojrzewali, aby w końcu stać się pełnoletnimi. Niektórzy z nich zostali z nami i zasili szeregi innych grup teatralnych działających, pod egidą „Aktywnych”. Przez długie lata, do 2017r. trzon zespołu stanowili uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. W Kikolskiego w Białymstoku.
W ciągu lat zmieniali się instruktorzy. Zawsze pracowali w parach, by dyskutować, dostrzegać potrzeby dzieci i młodzieży. Od pierwszych zabaw w teatr kierownikiem działania była i jest Anna Żeszko-Majewska. Do pracowni przybywali i pozostawali na dłużej lub krócej ciekawi ludzie: Ludmiła Bogalska, Agnieszka Gil-Rynkiewicz, Marzanna Karpowicz, Jacek Gregorczuk, Grażyna Grądzka, Anna Minkiewicz. Anna Kasperek rozpoczęła współpracę z teatrem w 2007r. i trwa ona do dzisiaj.
Trudno pisać takie podsumowanie i historię zespołu, bo to co najciekawsze jest ulotne. Przez lata jeździliśmy na festiwale i konkursy, ale największe sukcesy to były chwile.
Wszystkich cieszą nagrody i wyróżnienia, ale szczególną uwagę przykładamy do uważnej ciszy widzów i głośnych braw. Czasem pokaz sceniczny wymyka się ze sztywnych ram, jak to w teatrze bywa. Jednak nie ramy są najważniejsze, ale to by młody artysta poradził sobie z trudną sytuacją, by nikt mu z zewnątrz nie pomagał, wsparcie daje grupa. Sukces ma smakować do końca. Czasami rodzice są zaskoczeni możliwościami swoich dzieci. Od lat jest to trudna rola, by przekazać rodzicom, że nasza młodzież może być nadawcą i nie musi być marionetką w cudzych rękach.
Nasz teatr to miejsce dla wszystkich, obowiązuje tu zasada poszanowania godności człowieka, każdy ma przestrzeń do działania. Nie odtwarzamy spektakli, każda grupa tworzy swoje scenariusze. Jest to teatr, który opiera się pomysłach, osobistych doświadczeniach, wrażeniach i obserwacjach wszystkich uczestników zajęć. Czasem pomysł prezentuje aktor, czasem pomoc nauczyciela, a czasem instruktor. Wiele zależy od możliwości fizycznych i percepcji uczestników przedsięwzięcia. Często korzystamy z konwencji teatru ruchu, ale zdarzają się spektakle, w których wykorzystujemy słowo. Czasem sięgamy do poetyki teatru ulicznego (szczudła, duże konstrukcje) i zamieniamy przestrzeń uliczną w morze, czy pałac.
Nie ma przesady w słowach, że realizujemy ideę podążania za naszymi niepełnosprawnymi aktorami. Pierwszym i podstawowym kryterium przyjęcia do grupy jest chęć przynależenia do niej. Zadaniem instruktorów jest praca z grupą. Środki wyrazu są oszczędne, to aktorzy prowadzą przedstawienie. Co roku, przynajmniej raz, jeździmy na warsztaty artystyczne. Naszym ulubionym miejscem jest Hodyszewo. Tam spędzamy ze sobą czas, pracujemy, wymyślamy, organizujemy próby o różnych porach. Pracujemy wtedy teatralnie, plastycznie i muzycznie. Zapraszamy gości, próbujemy nowych rzeczy i bawimy się. Każdy wyjazd jest niepowtarzalny.
Powstało wile spektakli. Scenariusze do przedstawień były autorskie, często też inspirowane się tekstami literackimi: baśniami, legendami, klasyką literaty dziecięcej i młodzieżowej. Choć najczęściej odwołujemy się do techniki teatru ruchu, sięgamy również do tekstu, do słowa, nieobcy jest nam również kabaret. . Nasze przedstawienia to m.in. „Bajka o kowalu” (2003), „Ten nowy” (2004), „Głos przyjaźni” (2005), „Jak kwiaty i motyle pokonały złego czarodzieja” (2006), „Bajka o królewiczu, który szukał żony” (2007), „Sobótka” (2009), , „Calineczka” (2010 „Wyspa”(2010), „Moje serce bije, gdy…” (2011), „Gdybym był królem” (2012, „W dworskiej kuchni” (2013), „Bajka o złotej kaczce” (2014) „W podróży do marzeń” (2015), „Wielka ściema” (2016) „Widowisko muzyczno-taneczne” (2017)
"Ten nowy" (2003)
reżyseria: Anna Żeszko-Majewska; konsultacja; Ludmiła Bogalska
W 2003r. w Białymstoku po raz pierwszy odbył się Regionalny Przegląd Teatralny Szkolnictwa Specjalnego pod hasłem "I Ty możesz zostać aktorem". Teatr 5 Groszy zaprezentował na nim etiudę teatralną w konwencji teatru ruchu pt. "Ten Nowy". Członkami grupy w tym czasie byli głównie uczniowie gimnazjum specjalnego dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Pierwsza etiuda powstała w oparciu o tekst wypracowania uczennicy Marioli. Młodzież samodzielnie przygotowała scenografię, którą stanowiły różnorodnie ozdobione kartonowe pudła. Mieliśmy trudności z jednolitym ubraniem aktorów. Ich garderobę stanowiły czarne spodnie i koszulki przyniesione z domu przez nas i naszych znajomych. Próby odbywały się w salach lekcyjnych. Pomimo niesprzyjających warunków, młodzież z pasją przygotowywała się do pierwszego publicznego występu.
„Głos przyjaźni” (2005)
Spektakl, w którym wspólnie występowały dzieci z Polski i Litwy w ramach współpracy Stowarzyszenia AKTYWNI z Podlaskim Oddziałem Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" w Białymstoku. Pracowaliśmy w konwencji teatru ruchu. Było to działanie oparte na wykorzystaniu prostych środków wyrazu. Dzieci realizowały sceny ubrane w granatowe stroje, korzystały z wielu rekwizytów np. parasolek. Pokazy były organizowane w Polsce, na Litwie i na Słowacji.
Aktorzy: dzieci z Polski i Litwy.
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Agnieszka Gil Rynkiewicz, Ludmiła Bogalska
„Jak kwiaty i motyle pokonały złego czarodzieja” (2005 - 2007),
Spektakl plastyczno-muzyczny zrealizowany podczas letnich warsztatów teatralnych w Hodyszewie. W przedstawieniu wzięli udział uczestnicy z Polski, Litwy i aktorzy ze Słonecznego Teatru (grupy, która działała podczas realizacji projektów międzynarodowych). Było to ogromne przedsięwzięcie, w którym grały dzieci i młodzież zarówno niepełno- jak i pełnosprawne. Spektakl opowiadał historię walki dobra ze złem. W finale kwiaty i motyle zamieniły złego czarodzieja w dobrego.
Cała Grupa Teatr 5-ciu Groszy i „Słoneczny Teatr” wyjechał do Łęcznej koło Lublina na XIV Ogólnopolski Festiwal Teatru Piosenki i Plastyki Łęczna 2006, podczas którego zajął II miejsce. Występował również podczas XVII Międzynarodowych Spotkań Artystów Nieprzetartego Szlaku „CYRK” w Lublinie w 2007r.
Aktorzy: Ada Badura, Iga Badura, Justyna Bartaszewicz, Sabina Bartaszewicz, Michał Bruszewski, Patrycja Buczyńska, Kamil Demianiuk, Małgorzata Jabłońska, Zofia Jabłońska, Marina Koleśniowa, Mariusz Korol, Damian Korol, Przemysław Kurzyna, Matylda Majewska, Bożena Ołdziejewska, Dominika Piskor, Mateusz Piskor, Emila Podstawka, Katarzyna Podstawka, Małgorzata Polak, Aleksandra Rynkiewicz, Kamil Sawicki, Jowita Szulc, Irena Trembo, Mirosław Trembo, Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Agnieszka Gil-Rynkiewicz, Magdalena Kiszko-Dojlidko (konsultacja); scenografia: Ludmiła Bogalska
„Bajka o królewiczu, który szukał żony” (2007)
Reżyseria Anna Żeszko-Majewska, Agnieszka Gil-Rynkiewicz
Scenariusz „Bajki o królewiczu, który szukał żony”, powstał w oparciu o tekst literacki niepełnosprawnego gimnazjalisty Krzysztofa Szaciłowskiego. Pomysł ten został następnie wykorzystany, za zgodą autora i reżysera, przez studentów Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Spektakl w reżyserii Anny Żeszko-Majewskiej i Agnieszki Gil-Rynkiewicz otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania podczas Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Szkolnych w Poznaniu - rok 2007. Występ białostockiej grupy i uczniów SOSW był pierwszym teatrem dzieci niepełnosprawnych w Polsce konkurującym z pełnosprawnymi zespołami w Poznaniu. Spektakl był pokazywany wielokrotnie w Polsce i za granicą oraz podczas Regionalnego Przeglądu Teatralnego Szkolnictwa Specjalnego pod hasłem "I Ty możesz zostać aktorem" w 2007r.
Aktorzy: Wojciech Anikiej, Michał Bruszewski, Barbara Konopka, Błażej Kościuk, Bożena Ołdziejewska, Mateusz Rafałowski, Monika Romanowska, Kamil Sawicki, Dominika Skutnik, Dorota Sokół, Krzysztof Szaciłowski, Zofia Tucholska, Paweł Żoch
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Agnieszka Gil-Rynkiewicz
„Sobótka” (2009)
Spektakl zrealizowany we współpracy Stowarzyszenia AKTYWNI, Podlaskiego Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" w Białymstoku. Opowiedziana historia była związana z obrzędem sobótkowym i zwyczajami związanymi z letnia pora roku. Pletliśmy wianki, robiliśmy rekwizyty, słuchaliśmy muzyki ludowej.
Aktorzy: Wojciech Anikiej, Barbara Konopka, Błażej Kościuk, Paweł Żoch
Reżyseria: Magdalena Kiszko-Dojlidko, Anna Żeszko-Majewska (konsultacje)
„Calineczka” (2010
Spektakl w konwencji teatru ruchu, inspirowany tekstem literackim. Scenografię stanowiły materiały, a całość dopełniała gra świateł.
Aktorzy: Renata Bujko, Agnieszka Szaciłowska, Aleksandra Dzięgielewska, Patrycja Dzięgielewska, Rafał Szemiot
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Marzanna Jakimiuk, Anna Kasperek (konsultacje)
"Najtrudniej mówić o miłości" (2010
Spektakl prezentowany podczas VIII Wojewódzkiego Przeglądu Grup Teatralnych Szkolnictwa Specjalnego „I Ty możesz zostać aktorem” 2010, następnie XVII Międzynarodowego Przeglądu Zespołów Artystycznych Domów Pomocy Społecznej
Aktorzy: Monika Romanowska, Sandra Kubik,
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Marzanna Jakimiuk
„Wyspa”(2010)
Scenariusz do spektaklu p.t. „Wyspa” został zainspirowany tekstem nieznanego autora „Bajka o uczuciach”. Spektakl miał swoją premierę w 2010 roku. Powstał w ramach letnich międzynarodowych warsztatów artystycznych w Hodyszewie. Uczestniczyli w nim aktorzy z Polski i Litwy. Pokazywany był publicznie kilkakrotnie. Podczas IX Wojewódzkiego Przeglądu Grup Teatralnych Szkolnictwa Specjalnego „I ty możesz zostać aktorem” w Białymstoku zdobył pierwszą nagrodę. Spektakl ma charakter symboliczny i metaforyczny. Przedstawienie rozpoczyna wstęp narratora ( jednego z opiekuna grupy), który wprowadza w treść historii. W centrum rozgrywa się cała akcja. Bajka opowiada o fikcyjnej, nienazwanej wyspie, która leży gdzieś na oceanie. Zamieszkiwały ją personifikacje ludzkich uczuć. W momencie wypowiadania przez narratora nazw tych emocji t,j. Gniew, Smutek, ,Dobry Humor, Radość, Duma oraz Miłość, kolejno na scenie pojawiają się młodzi aktorzy uosabiający te uczucia. Scenografia jest prosta: wyspa „zrobiona” jest z zielonego płóciennego materiału, kilku krzeseł i walizki. W finale wszystkich na wyspie połączyła Miłość i panowała między nimi harmonia.
Aktorzy: Paweł Bykowski, Małgorzata Jabłońska, Mateusz Januszewski, Małgorzta Polak, Sylwia Wiszowata
Reżyseria: Anna Kasperek, Anna Minkiewicz, Izolda Jakubowska, Anna Żeszko-Majewska (konsultacje)
Wsparcie: Magdalena Sawicka, Dorota Kozioł
„Moje serce bije, gdy…” (2010/2011)
Spektakl grany w konwencji teatru ruchu. Jak wskazuje tytuł dotyczył ważnych chwil i przeżyciach. Prezentowany w podczas XXII Międzynarodowych Spotkań Artystów Nieprzetartego Szlaku „Świat kolorów"” w Lublinie w 2012
Aktorzy: Patrycja Buczyńska, Paweł Danilewicz, Kamil Demianiuk, Joanna Kąkol, Marta Masalska, Małgorzata Polak, Karolina Porowska, Patrycja Szemborowska
Reżyseria: Anna Kasperek, Marzanna Karpowicz, Jacek Gregorczuk, Anna Żeszko-Majewska (konsultacje)
„Gdybym był królem” (2012)
Premiera odbyła się podczas letniego obozu w Dudkach w 2012r. Spektakl składal się z krótkich impresji na temat władzy. Inspirację stanowiła ksiażka "Król Maciuś Pierwszy" Janusza Korczaka XI Wojewódzki Przegląd Grup Teatralnych Szkolnictwa Specjalnego pod hasłem „I Ty możesz zostać aktorem” 2013
Aktorzy: Patrycja Buczyńska, Zuzanna Borowska, Michał Bruszewski, Mateusz Brzeziński, Katarzyna Czołpińska, Natalia Czołpińska, Paweł Danilewicz, Kamil Demianiuk, Aleksandra Dzięgielewska, Patrycja Dzięgielewska, Kinga Gregorczuk, Marta Gregorczuk, Wojciech Gregorczuk, Joanna Kąkol, Barbara Konopka, Ada Majewska, Joachim Majewski, Matylda Majewska, Marta Masalska, Dorota Minkiewicz, Karolina Minkiewicz, Monika Mitrusiak, Julia Nowak, Bożena Ołdziejewska, Małgorzata Polak, Aleksandra Ptaszyńska, Mateusz Rafałowski, Sebastian Reszotko, Aleksandra Sawicka, Hanna Sokołowska, Zofia Sokołowska, Agnieszka Szaciłowska, Anna Szaciłowska, Krzysztof Szaciłowski, Rafał Szemiot, Marek Wójcik, Weronika Zajdel
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Anna Kasperek, Jacek Gregoczuk, Anna Aleksiejczuk, Anna Minkiewicz
„W dworskiej kuchni” (2013)
Spektakl uliczny, który prowadziła muzyka na żywo. Akcja działa się w dworskiej kuchni, do której uciekły szlachcianki. Bohaterki nie mogły zasnąć i włączyły się do zabaw, którą urządziła służba. Na scenie wiele się działo. Były szczudła, cyrkowe sztuczki, zabawne skecze i chwile zadumy. Graliśmy min. na Litwie, podczas Marszu Godności Osób Niepełnosprawnych w Białymstoku i na południu Polski w Świeradowie
Aktorzy: Michał Bruszewski, Mateusz Brzeziński, Katarzyna Czołpińska, Natalia Czołpińska, Paweł Danilewicz, Aleksandra Dzięgielewska, Patrycja Dzięgielewska, Kinga Gregorczuk, Wojciech Gregorczuk, Joanna Kąkol, Barbara Konopka, Ada Majewska, Joachim Majewski, Matylda Majewska, Marta Masalska, Dorota Minkiewicz, Karolina Minkiewicz, Monika Mitrusiak, Julia Nowak, Bożena Ołdziejewska, Małgorzata Polak, Aleksandra Ptaszyńska, Mateusz Rafałowski, Sebastian Reszotko, Aleksandra Sawicka, Hanna Sokołowska, Zofia Sokołowska, Agnieszka Szaciłowska, Anna Szaciłowska, Krzysztof Szaciłowski, Rafał Szemiot, Marek Wójcik, Weronika Zajdel
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Anna Kasperek, Jacek Grzegorczuk, Marzanna Karpowicz
Muzyka: Bożena Kraśko
„Bajka o złotej kaczce” (2014)
Motywem łączącym krótkie etiudy była "Legenda o złotej kaczce". W spektaklu wzięły udział dzieci, młodzież i dorośli. Współpracowali ze sobą młodzi ludzie pochodzący z: Polski, Litwy, Białorusi i Ukrainy. Spektakl powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Aktorzy z Polski: Michał Bruszewski, Robert Cieśluk, Dorota Minkiewicz, Eliza Nowik, Mateusz Rafałowski, Aleksandra Sawicka
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Anna Kasperek, Marzanna Karpowicz, Jacek Gregorczuk
„W podróży do marzeń” (2015)
Prezentowany podczas XIII Wojewódzkiego Przeglądu Grup Teatralnych Szkolnictwa Specjalnego pod hasłem „I Ty możesz zostać aktorem” 2015
„Gonitwa anioła” (2016)
„Teatr 5 Groszy” zaprezentował, podczas XIV Podlaskiego Przeglądu Grup Teatralnych Szkolnictwa Specjalnego „I TY MOŻESZ ZOSTAĆ AKTOREM”, spektakl pt. „Gonitwa anioła” W skład zespołu weszły uczennice Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Białymstoku. Przedsięwzięcie otrzymało wyróżnienie. W przedstawieniu został wykorzystany autorski tekst napisany przez jedną z aktorek - Patrycję Wejdę. Jako autorce jury przyznało indywidulane wyróżnienie. Spektakl był opowieścią o niedoskonałościach ludzi, ich ambicjach, o ścieraniu się ze sobą tego co dobre i złe.
Aktorzy: Renata Bujko, Joanna Bykowska, Urszula Czech, Aleksandra Dzięgielewska, Patrycja Dzięgielewska, Klaudia Powichrowska, Anny Rulikowska, Natalia Silwon, Angelika Skonieczna oraz Patrycja Wejda.
Muzyka: Mateusz Brzeziński, Katarzyna Czołpińska, Natalia Czołpińska, Ada Majewska, Joachim Majewski, Matylda Majewska - pod opieką Bożeny Kraśko
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Anna Kasperek i Marzanna Karpowicz
Scenariusz spektaklu zawierał teksty polskich autorów Juliana Tuwima i Jana Brzechwy, a występujący aktorzy bawili się słowem. Było to bardzo trudne działanie i jednocześnie ciekawe, bo pozwoliło przełamać bariery w pracy wierszem mówionym z pamięci.
Aktorzy: Renata Bujko, Aleksandra Dzięgielewska, Patrycja Dzięgielewska, Anna Szaciłowska
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Anna Kasperek
Kabaret „Wielka ściema” (2017)
Przedstawienie w formie kabaretu, z życia Hodyszewa. Krótkie gagi tworzyły całość. Wszyscy doskonale bawili się podczas tworzenia scenek w Hodyszewie.
Aktorzy: Julia Chojnowska, Wojciech Gregorczuk, Wojciech Gryko, Amelia Horczak, Zuzanna Januszko, Igor Krajewski, Matylda Majewska, Joachim Majewski, Wiktoria Moczydłowska, Ewa Nowicka, Krzysztof Peczyk, Kacper Piaścik, Karolina Porowska, Dariusz Szczęsny
Reżyseria: Jarosław Jatel, Anna Kasperek, Anna Żeszko-Majewska (konsultacje)
Wiadomości (2017)
Kabaret z wykorzystaniem formuły widomości telewizyjnych.
Aktorzy: Gerard Basa, Magdalena Cieśluk, Maciej Czarnecki, Adrian Kuczyński, Martyna Lewkowska, Karol Mioduszewski, Aleksandra Piaścik, Karolina Sawczyńska, Aleksandra Sawicka, Marcin Wiejak
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Anna Kasperek
Spektakl inspirowany powieścią pt "Pinokio" Carlo Collodi
Aktorzy: Magdalena Białołus, Mateusz Chojnowski, Wojciech Czarnecki, Patrycja Dzięgielewska, Ada Majewska, Joachim Majewski, Karolina Minkiewicz, Krzysztof Peczyk, Kacper Piaścik
Reżyseria: Anna Żeszko-Majewska, Marzanna Karpowicz